zaterdag 11 oktober 2014

Dichtersbankje | Rutger Kopland

Foto: © Hans Mellendijk | Campus VU | Amsterdam


Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Mellendijk: Rutger Kopland>


Over het verlangen naar een sigaret


  • Ken je het verlangen naar een sigaret,
    naar die gelukkige tijd dat je nog rookte?

    Niemand begrijpt dit verlangen behalve ik.

    Ik herinner mij iemand die altijd
    als ik iets zei dat ze niet begreep
    antwoordde: op zich is dit heel intrigerend.

    En ik herinner mij ook dat ik dan
    die uitspraak een aantal malen
    in mijn hoofd moest herhalen:
    op zich is dit heel intrigerend
    totdat de betekenis verdampt was.

    God kan ondoorgrondelijke dingen met ons doen
    dankzij het feit dat hij niet bestaat

    en zo kunnen ook ondoorgrondelijke dingen
    worden beweerd dankzij het feit
    dat ze nergens over gaan.

    Sinds ik dit bedacht begrijp ik veel meer.

    Het verlangen naar een sigaret is
    het verlangen zelf.

    © Rutger Kopland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten