dinsdag 27 maart 2012

Dichtersbankje | Johanna Pas

Foto: © Bert Bevers | Grote Markt | Antwerpen

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Bevers: Johanna Pas>



De brief van de reus

8 maart 2012




Lees mij
nee lees mij niet
Vergeef mij
nee vergeef mij niet
ik ben aan niemand
iets verschuldigd!
Mijn misdaad was alleen
dat ik mijn hand ophield
en dat ik mensen angst aanjoeg
met mijn gestalte
Ik dwong ze niet mij te betalen!
Toen kwam die kleine onderkruiper*
die met één houw mijn hand afsloeg
Mijn hand!
waarmee ik wilde schrijven
als ik genoeg gebedeld had
om potlood en papier te kopen
Mijn hand
waar ik mijn brood mee won
Mijn hoop was ijdel
net als ik
Maar ha!
de mensen wilden niet worden bevrijd
Al wat zij wilden was
een nieuwe afgod dienen
Lees mij
nee lees mij niet
Vergeet mij
- nee vergeet mij niet

© Johanna Pas
(* In dit gedicht is de reus Antigoon aan het woord. De onderkruiper is Brabo. Voor wie de legende over het ontstaan van Antwerpen niet kent, waarin Brabo en Antigoon de hoofdrol spelen: zie hier, of hier, of lees De 7 schaken van Suske en Wiske)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten