dinsdag 23 oktober 2012

Dichtersbankje | Jacobus Bos

Foto: © Bert Bevers | Engelselei | Borgerhout

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Bevers: Jacobus Bos>



Oorvijg uit de hemel

Krijg een oorvijg uit de hemel.
Voel of ik overal nog heel ben.
Of mijn haren in brand staan.
Of mijn ziel ergens zweeft.

Een vogel vliegt ondersteboven
over de wolken in het water
waar ik aandachtig naar staar.

De dobber houdt zijn adem in.
Een schicht van staal en zilver.
De schaduw van een kikvorsman
die schreeuwend uit het water breekt.
     
Sta op de kade en wacht
op een schip dat uren eerder al
de haven heeft verlaten.

Steel een boot en roei de zee op
als een ware Engelandvaarder.
Weken later spoel ik aan op Tenerife.
De zon gaat bloeddoorlopen onder.
© Jacobus Bos

Geen opmerkingen:

Een reactie posten