zondag 17 maart 2013

Dichtersbankje | Karl Marx

Foto: © Albert Hagenaars | Hauptmarkt | Trier

Uit de collectie Hagenaars (keuze dichter) Mellendijk (keuze gedicht) voorraad Hagenaars: Karl Marx>


Zie, duizend boeken zou ik kunnen vullen
Enkel en alleen met “Jenny” op elke lijn
Toch zouden ze een gedachtenwereld verhullen
Een eeuwige daad en een constant Willen
Zoete verzen die het verlangen lieflijk stellen,
Al de glans en gloed van de Sfeer,
Zo god’lijke vreugde als zorg en pijn,
Alle Leven en Kennis die in de mijn’.
Het staat in de sterren geschreven,
Van Zefir naar mij weerkaatst het weer,
Galmend als een donderend beven.
Op mijn eer, als in een refrein bezing ik haar faam,
Voor de komende generaties en die van weleer -
LIEFDE IS JENNY, JENNY IS LIEFDES NAAM.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten