woensdag 22 mei 2013

Dichtersstoeltjes | Aloys Voncks

Foto: © HERMAN VAN DEN BOOM | Arcadia Redesigned | JEUK 

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) uit de voorraad van den Boom :

Vlaming

je voortuin zaait tweestrijd,
plant afstand en uitnodiging tegelijk.

Er ligt een pad voor je voordeur, maar
zo strak afgelijnd dat ik een grensganger word
en dat een misstap op collaboratie wijst,
terwijl ik gewoon wilde aanbellen
om je uit te nodigen op een scoutsfeest.

Je voortuin lijkt wel een park soms.
Als het zomer is zet ik me er neer in de schaduw
en lees een gedicht voor omdat ik dankbaar ben.
Ik zoek je maar vind alleen een uitgestrekt rolluik
of gordijnen die golven op geslotenheid.

Je houdt de kerk in het midden,
en ambieert zo de leegstand van jouw land.

© Aloys Vonckx




Geen opmerkingen:

Een reactie posten