maandag 10 februari 2014

Dichtersbankje | Gerrit Odink (De Hölter)

                                                    Foto: © Hans Mellendijk | Bruxelles

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad MellendijkGerrit Odink>

NAAMLOOS VOLK 

Zo'k argens misschien eenzaam was
Velaoten en allene,
Zo was dat in de grote stad
Woor 't laeven is te zene,
Woor 't bast van 't volk,
Woor 't schöf en jech
En 't volk van 't volk ne slinger leg.
Door veuln ik mien allene
En ik heb ter niks ezene.
Of toch! Ik zag ne grove gaon,
Ne zwatten wagen joog ze nao,
Ik bleve staon, den doden eer
En baoge 't heuf heel efkes neer,
Ton waarn ze vot en zag ik weer

't Naamloos volk - mevrouw, meneer!

Gerrit Odink
Uit: De Hölter, Verzamelde Gedichten
1999 |  Historische Kring Eibergen

Noot: Gerrit Odink schreef het gedicht na een bezoek aan Brussel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten