woensdag 28 mei 2014

Dichtersbankje | Jan Eijkelboom

Foto: © Peter Bevers | Dordrechts Museum 

Uit de collectie Mellendijk voorraad Mannen van Bevers (keuze dichter en gedicht); Jan Eijkelboom>

Tuin Dordrechts museum

Als ik gestorven ben 
zal in de tuin van dit museum 
boven het warrig bladerengedruis 
een merel net zo helder zingen 
op net zo'n late voorjaarsdag

En ik, ik zal er niet meer zijn
om door dit zingen te vergeten
dat ik moet sterven mettertijd.
Maar aan de andre kant zal ik
-je weet maar nooit-
veel langer leven dan die vogel
En als ik dan toch onder de zoden lig
dan zal mijn zoon nog eens
een merel net zo horen klinken
op net zo'n late voorjaarsdag.
En hij zal weten wie ik was
en ach, een vogel weet van niets.
Maar aan de andre kant alweer:
als merels aan hun vaders konden denken
wellicht dat ze dan krasten als een raaf.
J. Eijkelboom,
uit: Wat blijft komt nooit terug.
De Arbeiderspers, Amsterdam 1979

Geen opmerkingen:

Een reactie posten