woensdag 1 juni 2016

Dichtersbankje | De Omsmeders

Foto: © Hans Mellendijk |  Landgoed Kasteel Hackfort | Vorden

Uit de collectie Mellendijk (keuze Dichterscollectief en gedichten) voorraad MellendijkDe Omsmeders>





COPLA

De jacht is weer geopend.
Eén landgoed Zuidwaarts
wachten de dieren af. Na Pinksteren
zal ’t niet zo’n vaart meer lopen.

Anna Wiersma


DE  JAGER

Zoals hij zich verheft boven het aardse
met oog en wapen het leven beheerst
hij uitkijkt naar het fatale moment
naast de wachtende muil van zijn hond

Nico Arts


JAAG ZACHT

Praat niet hardop in het woud.
Dat is voor niets goed. Immers:
de waarheid is als een schuw dier.
Mensen hebben er schrik van.

Bert Bevers  



ECHO

het harde geweerschot echoot langdurig
zijn gewei trilt en schokt als bij een gevecht
het edelhert weet niet waar hij geraakt werd
de jager schoot het beest door de hersenen

Louis Radstaak


‘T HIJGEND HERT

Schiet alstublieft geen gaten in mijn mooie jas
laat mijn fluwelen ogen niet voor altijd breken
laat mij met ranke benen door dit landgoed gaan
met haar hoge bomen en smalle beken.

Margòt Veldhuizen





JAAG OP MIJ

Het verschil tussen jager en prooi vervaagt
Ik ben de prooi die op de jager jaagt
Jaag dan, jaag op het beest in mij
Onze omhelzing maakt me vrij

Jan Opdam



DE JACHT

dilemma ingeklemd tussen statussymbool
onverholen afkeer, versus de eer
hier te hangen
het hert


 Ankh Gussinklo


VOORBIJ

De dag loopt in het zwart, geen rand
waaruit een haas, een hert ontspringt.
Geen muze die mij met haar dans omringt,
geen jachttrofeeën aan de overkant.

Wim van Til



EEKHOORN, EENHOORN

Het jachtpad, reukspoor van de wintervoorraad
een wonderlijk koor dimensionaal
constructie van lust, geheugen, beeld en taal
sterrenbeeldstelsels in mijn achtertuin.

Hans Mellendijk



JACHTAKKERS GEDICHT

Novemberse Hondsdagen: drijvers trekken hun blaffers
aan de hals, uit de holster. Eeuwig heffen de bossen
hun beurtlied van bloedworst aan, reezang van zwijn, fazant, hert,
                                patrijs - terwijl de jacht nog niet was begonnen. Of wel?                               
                  
Pieter Bas Kempe



OOG IN OOG

Alles draait om weten
van geur, gras en prooi.
Geduld, gejaagd, gegeten.
De dood is bitter mooi.

Lidwiene Vermeij


END

ik draaide met de jager om de hete brij
alles wat mij in ’t verschiet lag viel in de pastei
hij joeg me door de bieten; wat een zwijnerij!
hier hang ik, uitgekleed tot op mijn gewei

Helma Snelooper

Geen opmerkingen:

Een reactie posten