donderdag 11 mei 2017

Dichtersbankje | W.H. Auden


Foto: © Danny Braem | Mae West Sofa | Salvador Dali | Museum Boymans | Rotterdam


Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Danny Braem : W.H. Auden>

Foxtrot uit een toneelstuk

Soldaten zijn voor schieten
Geleerden voor een boek
De boer houdt van zijn paarden
De filmster van het doek
De liefde kom je tegen
Zelfs op een bergmassief
En op z’n best, vast bij Mae West
Maar jij bent wie ik blief

Wie houdt van Alexander
En wie van Fred Astaire
Wie kickt op lekker harig
Wie houdt er meer van flair
Wie wil adjudanten
Te velde zeer actief
Of één die drilt, een beetje wild
Maar jij bent wie ik blief

Stapelgek op Airedales
Of op zo’n Pekinees
Een papegaai of eenden
Marmot of Siamees
In ’t gesticht heeft een patiënte
Een kamerplantje lief
En onze oom vrijt met een boom
Maar jij bent wie ik blief
 

Die heeft haast geen taille
En da’s een spillebeen
En die heeft zwakke nieren
En die een hamerteen
En versleten knieën
Heeft zelfs ons moederlief
En die poëet ruikt naar oud zweet
Maar jij bent wie ik blief

De merel houdt van wormen
De adder van het gras
De ijsbeer van de ijsberg
De gans van ganzenpas
Een walvis startte pas nog
Een charme-offensief
En honden zijn graag aan de lijn
Maar jij bent wie ik blief
 



W.H. Auden | Foxtrot from a play>

Geen opmerkingen:

Een reactie posten