woensdag 27 september 2023

Dichtersbankje | René Hooybergs

 

Foto: Bert Bevers | Boerentoren, Antwerpen


Uit de collectie Bert Bevers (keuze dichter en gedicht) voorraad Mannen van BeversRené Hooybergs 👉


Dialect


Slechts een dialect van liefde spreek ik.

Ik schroom elk woord dat

het magma stoort.


Woorden als liefde mijd ik angstvallig,

zinspelen naar een toekomst

al helemaal. Is het risico zo afgewend?

Slechts heden leef ik, voorzichtig pas


na pas, ik weiger iedere toegeving

aan conventie of gezond verstand.

Verslaafd ben ik aan tafel


en bed. Geen aria is mij te min, desnoods

zing ik uw lied van weerzin mee

uit volle borst. Spiegels zijn gebannen


uit mijn huis. Namen noem ik nooit,

de uwe mompel ik slechts op verzoek.

Zo hoop ik mij te hoeden voor


het afscheid, in dit pover dialect,

dat me beter past dan klare taal.


René Hooybergs

Stamboom, Uitgeverij C. De Vries-Brouwers, Antwerpen/Rotterdam, 2011







Geen opmerkingen:

Een reactie posten