donderdag 13 september 2012

Dichtersbankje | Hans Warren

Foto: © Bert Bevers | Bolivarplaats | Antwerpen 

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Bevers: Hans Warren>


De opdracht

Mijn strenge rechter, je staat daar
als een beeldhouwersmodel, en klaagt
spottend: ik heb zo'n brekelijk lijfje,
ik lijd het hele jaar aan voorjaarsmoeheid
en door een waterader onder het huis.
Ondertussen verwijs je ook mijn karkas
naar 't knekelhuis en decreert verder:

die verzen van jou, jij schrijft veel te veel zeg,
een derde is beneden peil, een derde prachtig,
hier, weg met deze. En ik luister dankbaar,
ik leg je te koesteren in de eerste zon
tot je een bruin kleurtje krijgt, en ik verscheur
en verscheur, en je knikt genadig: zo kan het,
nu mag je de bundel wel aan me opdragen.

Hans Warren
Uit: verzamelde gedichten 1941-1981 
Amsterdam 1981

Geen opmerkingen:

Een reactie posten