zondag 25 november 2018

Dichtersbankje | Martinus Nijhoff

Foto: © Bert Bevers | Fort | Wommelgem

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Mannen van Bevers: Martinus Nijhoff⇲

Het kind en ik

  • Ik zou een dag uit vissen,
  • ik voelde mij moedeloos.
  • Ik maakte tussen de lissen
  • met de hand een wak in het kroos.
  •  
  • Er steeg licht op van beneden
  • uit de zwarte spiegelgrond.
  • Ik zag een tuin onbetreden
  • en een kind dat daar stond.
  •  
  • Het stond aan zijn schrijftafel
  • te schrijven op een lei.
  • Het woord onder de griffel
  • herkende ik, was van mij.
  •  
  • Maar toen heeft het geschreven,
  • zonder haast en zonder schroom,
  • al wat ik van mijn leven
  • nog ooit te schrijven droom.
  •  
  • En telkens als ik even
  • knikte dat ik het wist,
  • liet hij het water beven
  • en het werd uitgewist.
Marinus Nijhoff 
Uit: Nieuwe Gedichten, 1934. 
Sinds oktober 2002 ook te lezen als muurgedicht 
in de Formosastraat in Leiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten