zaterdag 12 januari 2013

Dichtersbankje | Bert Bevers

Ansichtkaart R.K Gymnasium Juvenaat H.Hart | Bergen op Zoom | collectie Bert Bevers


Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Bevers: Bert Bevers>

Juvenaat

Ik zat nooit aan de Rubicon, de Schelde is mij nader.
Maar sinds mijn jongensjaren hier blijft Caesar levenslang
dat stroompje oversteken. De wereld liet zich breed
ontvouwen: woorden kregen zin, dageraad werd eensklaps

rozenvingerig en achter elk licht ontsprong kordaat
een nieuw. Raakte vervuld van naamvalsvormen en geslachten.
Ik was er pril in zuivere jaren, ik was er lang geleden met
een boekentas vol kennis voor de veldtocht door het leven.

Voor altijd in het hart blijf je, als de eerste liefde
die verleden wordt in genitief: des tijds.

© Bert Bevers

Uit: Onaangepaste tijden
gedichten met tekeningen van Ron Scherpenisse
Doorgeverij Zinderend, Bergen op Zoom 2006

Geen opmerkingen:

Een reactie posten