maandag 21 januari 2013

Dichtersbankje | Gerrit Komrij

Foto: © Bert Bevers | Openbare Bibliotheek | Merksem

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht): voorraad Bevers: Gerrit Komrij>


Fietstocht 

Het verre postkantoor was de magneet. 
Niet om de luchtpostzegels of de taal 
Van overzeese stempels - nee, het deed 
Op tweehoog 's middags dienst als jeugdleeszaal. 

Tweemaal, op dinsdag en op donderdag, 
Verdween ik in het ruime trapportaal 
En kwam weer buiten met een brede lach. 
Ik had mijn voorraad boeken andermaal. 

Met in mijn hoofd een eerste regel die 
Ik vluchtig had gezien bij een verhaal 
Werd, fietsend, al naar het vervolg gegist. 

Toch geselde ik vervaarlijk het pedaal 
Om sneller thuis te zijn, omdat ik wist: 
Het boek is beter dan de fantasie. 

© Gerrit Komrij 
Uit "Luchtspiegelingen" 
De Bezige Bij, Amsterdam, 2001 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten