maandag 3 april 2017

Dichtersbankje | De Omsmeders

Foto: © Bert Bevers | Zoo | Antwerpen

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht) voorraad Mannen van Bevers: De Omsmeders>.

EI

onaangeroerd
lig ik te wachten in mijn schaal
bereid om te worden gebroken
zeventig maal zeven maal

Helma Snelooper


OERBROEDMOEDER

Bebroed mij, doorwarm mij,
doorgloei mij, tover mij tot leven.
Uit schalen, scherven en sterren
word ik.

Jan Opdam


Binnen de schaal reeds vermetele
beelden van latere perspectieven.
Op de zware geur van uitkomen,
en de klok van het lange daarna.

Bert Bevers


Gevlucht uit zijn benarde staat
de grensmuur had hij snel doorboord
doch de jubel op de vrijheid
werd in prikkeldraad gesmoord

Nico Arts


EI
Ik heb een kloppend ei in mijn handen.
Alsof ik invloed op het leven heb
kan ik het vermorzelen of bewonderen.
In beide gevallen druipt het bloed tussen mijn vingers.

Lidwiene Vermeij

LUIZENLEVEN

Lugubere larf breekt uit eivormige schaal,
pubert op een halfronde schedelplaats
voor haargroei: kleurrijk wordt zij volwassen,
elk slikt haar schild als zoete roze ronde koek.

P.B.Kempe


EITEMPERA

In 1330 is het recept geschreven voor tempera:
1 eidooier, water bij voorkeur gedestilleerd en eigeel
uit de dooierzak, verhouding 1.2.3.6.1. Plus kleurpigment.
Welaan, zó hebben de iconen, de tijd doorstaan.

Anna Wiersma

DUVELSEI

Jeroens drift drif in de bos.
Gin floribos biestert manges slummer
dan doorn’kronen puntdraod kadavers.
Joost mag wetten hoe en wat?

Hans Mellendijk


SWIFTS EI

Oorlogen ontstonden volgens Swift tussen
de mensen van Blefuscu en de Lilliputters over het feit
of een zacht gekookt ei aan de stompe kant
dan wel aan de spitse kant geopend moest worden.

Louis Radstaak



DE STILTE WAAKT

Er is de mens die eindelijk slapen gaat
na drie keer omdraaien
voor altijd slapen gaat
er is de stilte die daar waakt.

Margót Veldhuizen



Cyclus in het kader van 17e Kunstwandelroute Hummelo en de Enghuizer dialogen VIII.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten