dinsdag 18 oktober 2011

Dichtersbankje | Guillaume van der Graft

Foto: © Albert Hagenaars | Siauliai | Litouwen

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht): Guillaume van der Graft

Brood op de wereld


Naaldhout is droog als peper, 
als oostenwind in de neus. 
Brood op de akker is beter, 
het is door de wind gemalen, 
het is door de zon gebakken, 
het ligt op het ovale 
bord van de wereld. 

Ik wil bij de bossen niet leven, 
de scherpe smaak van de schoonheid 
brandt in de keel. 
Mijn dorst wil ik lessen die hevig 
tussen de wervels, tussen de regels 
roept om water, om bloed 
van lang overleden godinnen. 

Bossen, de groene golven, 
het witte berkenschuim, 
de dorst heeft mij bedolven, 
peper, zout en aluin. 

Maar nee, ik wil ook niet leven 
bij hartslag en vloed van de zee, 
de bijslaap zou gaan vervelen, 
schelpen kreeg ik voor kruim, 
weekdieren in mijn oren 
niet de gevederde woorden. 

Dit wil ik: zitten aan tafel, 
mijn ogen, mijn handen wassen 
in het licht van de haan 
en woorden als verse gewassen 
op linnen zien staan. 

Dit wil ik: 's morgens opstaan 
en brood op de wereld zien staan. 


Guillaume van der Graft (1920-2010)
Grafts Verzamelde Gedichten 
de Prom 1985, eerste druk Bosch & Keuning 1982

Geen opmerkingen:

Een reactie posten