maandag 28 november 2011

Dichtersbankje | Henri Looymans

Foto: © Bert Bevers | Achter de Houttuinen | Middelburg 

Uit de collectie Mellendijk (keuze dichter en gedicht): Henri Looymans


Middelburg
(Ter gelegenheid van de aanstelling tot stadsdichter van Middelburg)


Ik kan als ik wil op de wereld verblijven
Op iedere plek kan ik vreemdeling zijn
Maar waar ik ook ben en weer stellig verdwijn
Steeds roept mij die stad waar ik mij kan schrijven

Daar spreken de gevels en zwijgen de luiken
De kerk klimt er boven de daken uit
En als zaterdagnacht de kroegen sluit
Dan kan je op zondag de schepping nog ruiken

Die stad roert mijn hart in wat het verlangt
Ik wandel haar straten zij vult mijn gezicht
Zij voert er mijn hand en ik schrijf haar gedicht
In een mantel van eeuwen die om mij hangt

Dit is mijn huis, de stad die mij ziet
Hier heb ik lief, en meer hoef ik niet

© Henri Looymans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten